"גלריה פריסקופ" והתפתחות שדה ה"עיצוב-אמנות" בישראל, מירב רהט

עבודת מחקר (תיזה) מאת מירב רהט, בהנחית ד"ר מרב ירושלמי, אוניברסיטת בן גוריון

תקציר

כשמדברים על עיצוב, להבדיל מאמנות, נדמה, על פניו, שתחום זה עוסק בעיקרו ביצירה של חפצים למטרת שימוש ועדיף שהשימוש הזה יהיה נוח ויעיל. עם זאת בעשורים האחרונים ניתן לראות כיצד מעצבים רבים פועלים ויוצרים אובייקטים בהם הערך האסתטי והרעיוני עולה על ערך השימוש של האובייקט - מהלך בו מושם דגש על הדימוי של האובייקט ועל התכנים שהוא מציף ולא על הפן הפונקציונאלי שלו. אובייקטים כאלה, המתקיימים בקו התפר שבין עיצוב לבין אמנות, יהיו לרוב יצירות חד פעמיות או חלק מסדרה מצומצמת, להבדיל ממוצר תעשייתי, והם יוצגו לרוב בתערוכות מוזיאליות וגלריאניות להבדיל מחללי מסחר. אובייקטים אלה זכו בשדה העיצוב לקטגוריה נפרדת תחת שם "עיצוב-אמנות" ולא אחת הם נרכשים על ידי אספנים ושוחרי עיצוב שמציבים אותם בחללי בתי או משרדים כיצירות אמנות.
במדינת ישראל, מדינה צעירה ובה שדה עיצוב מצומצם, הופעתם של אובייקטים שניתן לשייך לקטגוריה "עיצוב-אמנות" החלה בשנות ה-80, אולם קטגוריה זו זכתה לנוכחות משמעותית באופן רציף בעיקר אחרי הקמת "גלריה פריסקופ לעיצוב עכשווי" בשנת 1997. גלריה פריסקופ, אשר התמקדה וקידמה את תחום ה"עיצוב-אמנות" בישראל תעמוד במרכז עבודת מחקר זו.

לקריאת הטקסט המלא