"אוצרות ועיצוב במרחב הציבורי"

מפגש שני בסדרה "אוצרות ועיצוב במרחב הציבורי" - בשיתוף מרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל והתכנית לאוצרות עיצוב בשנקר

השאלה שמעניינת אותנו במפגש הנוכחי היא המרחב הציבורי, משמעות הפעולה שלנו במרחב הציבורי בשנה האחרונה שבה הורחקנו מהמרחבים המוכרים שבהם היינו "רגילות" לעבוד המרחבים הסגורים. זה איזשהו רגע שבו ניתן להסתכל אחורנית על השדה וגם להסתכל בחשיבה משותפת וחדשה על הנושא. 
גלית גאון - ראש מכון שנקר וראש התכנית לאוצרות שוחחה עם - 

פרופ' יעל מוריה - דקאנית הפקולטה לעיצוב, אדריכלית ואוצרת 
סיימה הצטיינות את לימודי אדריכלות הנוף בטכניון (1982), עבדה במשרדי נוף מובילים בארץ ובאיטליה. הקימה את משרד אדריכלות הנוף מוריה-סקלי בשיתוף עם דוד סקלי. המשרד מתמחה בתכנון ובעיצוב נוף עירוני. עבודות המשרד זכו בפרסים שונים ביניהם פרס רכטר (2000) וציון לשבח במסגרת פרס קרוון (1996).
במקביל, החל משנת 2003 החלה מוריה בעבודת אוצרות של תערוכות העוסקות בעיצוב הנוף. הראשונה מבינהן היתה מחווה לגנן אברהם קרוון בהיכל הלנה רובינשטיין שבתל אביב ולאחריה אצרה את הביתן הישראלי בבינאלה לאדריכלות בוונציה ותערוכות נוספות בגרמניה ובהולנד. ב -2008  וב -2010  אצרה את הבינאלה הראשונה והשניה לאדריכלות הנוף העירוני בעיר בת ים, שהוותה אירוע ייחודי הן בשדה העיצוב המקומי והן העולמי.
כיום מכהנת כדיקנית הפקולטה לעיצוב ולראש התכנית לתואר שני בעיצוב בשנקר. 
 
הילה כהן-שניידרמן - אוצרת מוזיאוני בת ים  
החלה את עבודתה האוצרותית בגלריה החללית (2010), שימשה במשך שנה וחצי כמנהלת ואוצרת של הגלריה. 
בשנת 2011 החלה לפעול כאוצרת עצמאית בדגש על חקר פעולות במרחב הציבורי. 
פעלה כאוצרת שותפה בפרויקט 'אמנית העיר' בעריית ירושלים לצד גילי קרז׳בסקי. 
הייתה אוצרת משנה במוזיאון פתח תקווה לאמנות, הייתה אמונה על התערוכות בגלריית האוסף, הזמינה אמנים צעירים לחקור ולהפעיל את האוסף כמשאב מקומי ושבה והדגישה את התייחסותה כאוצרת למרחב העירוני הפוליטי והחברתי. הקימה וניהלה את תוכנית "ליבלינג לשימור עירוני" קבוצת פעולה וחשיבה של יוצרים בשיתוף עם מחלקת השימור של עיריית תל אביב-יפו. במהלך תקופה זו אצרה פעולות המתייחסות להיבטים במרחב האורבני
משנת 2018 האוצרת הראשית של מובי: מוזיאוני בת ים. 

ד"ר שחר פרדי כסלו, ראש ביה”ס לאמנות בשנקר, אמן רב תחומי ויו"ר איגוד האמנים הפלסטיים 
עוסק באמנות במנעד רחב של משחקים, קולנוע וטכנולוגיה, וכן בחקר תולדות הפילוסופיה בזיקה למדעי הרוח הדיגיטליים. הציג מעבודותיו בבמות מרכזיות בשני העשורים האחרונים. בשנים 2019-20 הוצגה תערוכה גדולה מעבודותיו, "משחקים 2013-19", במוזיאון תל-אביב לאמנות. משנת 2017 הוא מכהן כיו"ר איגוד האמנים הפלסטיים. בשנת 2016 השלים דוקטורט בדברי ימי הפילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב, עם התמחות באידיאליזם הגרמני של ראשית המאה הי"ט. קודם לכן השלים תארים שניים בקולנוע ובתולדות הפילוסופיה.


דנה יהלומי מגוף הפרפורמנט תנועה ציבורית 
כוריאוגרפית ואמנית עומדת בראש קבוצת "תנועה ציבורית" מ- 2006. בעלת תואר בפילוסופיה והיסטוריה מאוניברסיטת תל אביב, בוגרת האקדמיה למחול אקספרימנטלי בזלצבורג. 
תנועה ציבורית היא גוף מחקר פרפורמטיבי הלומד ומייצר פעולות במרחב הציבורי, צורות של סדר חברתי, כוריאוגרפיות של ציבור, טקסים פומביים וסמויים. תנועה ציבורית מתעניינת באפשרויות הפוליטיות והאסתטיות הטמונות בקבוצת אנשים שפועלת יחד. מאז הקמתה תנועה ציבורית חקרה את התקנות, הכוחות והקונפליקטים, את מערכי הזהות, ותחושות השייכות המעצבים את הדינמיקה של החיים הפוליטיים במרחב הציבורי. 
משנת 2011 יהלומי יצרה תערוכות ופעולות של תנועה ציבורית בארץ ובעולם, ביניהן בביאנלה בגוטנבורג, במוזיאון הגוגנהיים, ניו יורק, במוזיאון תל אביב, בביאנלה של ברלין, בביאנלה לאמנות אסיה בטיוואן, בפסטיבל אימפולס בדיסלדורף, בפסטיבל באלטיק סירקל בהלסינקי, בפרפורמה, ניו יורק, ועוד. יחד עם אלינה קטסוף כתבה יהלומי את הספר ״פתרון 263: סוכן כפול״, שהתפרסם בהוצאת סטרנברג ב-2015.

והצטרפה האמנית אלונה רודה, שהעשירה את הדיון ברובד חזותי לייב מברלין.
בוגרת התואר הראשון והשני לאמנות של בצלאל וכיום היא חיה ופועלת בברלין ובתל אביב. בעבודותיה היא מייצרת מייצבי פיסול, וידאו, אור וסאונד. דרך עבודותיה היא בוחנת תופעות תרבותיות ומביאה אובייקטים, חללים ומצבים לכדי כוריאוגרפיה אדריכלית. האמנית מרבה לשתף פעולה עם יוצרים עצמאיים מדיסציפלינות שונות, ומגדירה עצמה כפסלת וגם עובדת כמעצבת במה עם בימאים וכוריאוגרפים שונים.

לצפייה במפגש המלא