הרגע שלפני והזמן עושה את שלו

מאת: גלי אלבז | התכנית ללימודי אוצרות עיצוב, שנקר, 2023

הרגע שלִפְנֵי הוא מושג זמן בעבר שקרה ולאחריו קרו אירועים אחרים. שאלת מושג הזמן היא שאלת משמעות החיים שכן הזמן הוא הפרספקטיבה המעניקה את אותה משמעות לחיינו. 

יצירות אומנותיות משמרות את "הרגע שלִפְנֵי" והזמן עושה את שלו, חולף ועובר והמציאות משתנה וממרחק הזמן הדברים כבר נראים אחרת. אז רואים את ההשלכות, את השינוי, מזהים את החלום אך גם את שברו. אמנים יוצרים בראי או ממרחק הזמן, אך גם מנקודת מבט שונה. היצירות יכולות להקפיא את הרגע אך גם לגרום למתבונן לראות את מה שאינו מתרחש בתמונה.
ביצירת שטיח קיר של בריאת העולם, מגיש לנו היוצר, אשר קלדרון,  את רגע בריאת העולם באמצעות שימוש בטכניקת אריגה ושפה סימבולית. רגע שלאחריו, בוודאות, הכל השתנה. היצירה עצמה מקפיאה אירוע עצום שלכאורה התרחש בהיסטוריה האנושית. המעבר לשטיח קיר מאפשר את תליית הרגע אך גם את כל מה שקרה אחריו. גלויית הזורעים בדמעה שולחת אותנו לימי טרום קום המדינה. צייר אותה ליליין עבור הקונגרס הציוני השישי שבו הציג הרצל את האפשרות להקים מדינה באוגנדה(רעיון שנשלל). הגלויה הזו, מציגה בתמימות את הרעיון הציוני ואת הרגע בזמן שהכיל המון חלומות ותוכניות.
בצילום גרפיטי מתוך חומת ברלין, מנציח ירום ורדימון רגע של ייאוש לפניי נפילת החומה שהיתה אירוע מכונן ששינה את פניה גרמניה והחזיר את אחדותה. לוח שנת 1999-2000 שיצרה רותי קנטור לקראת המילניום, עוצב בצורת כרטיס אשראי שיאפשר שימוש במכונת זמן בסוף השנה. שוב, יצירה ברגע שלִפְני. עבודתה של טליה מוקמל -Revolved- היא פתח לזמנים בהם הובילו מים בכדי חרס כבדים. טליה בוחרת לייצר בקבוקי מים עשויים מחומר קליל במיוחד. מעין אבולוציה טכנולוגית שמראה לנו את יתרון הטכנולוגיה לעומת כובד החומר בעבר.