ביתית, נשית ולא קונבנציונילת

מאת: יעל יעקבס | התכנית ללימודי אוצרות עיצוב, שנקר, 2023

מרקם או טקסטורה הוא מכלול המאפיינים הקשורים לתחושות העולות במישוש או בראיה מפני השטח של האובייקט וכן לתחושות הנובעות מהאופן בו חלקיקי החומר ערוכים זה לצד זה.

מקבץ העבודות הנבחר, הוא מבחר של 5 עבודות אשר נעשו על ידי נשים. כולם פריטים ביתיים יומיומיים, העשויים בטכניקה אשר בוחנת את עבודת היד המסורתית בצורה לא קונבנציונלית. העבודות נבחרו אינטואיטיבית, לפי משיכה אינסטינקטיבית כמעט לצורה, לטקסטורה ולצבע. בהסתכלות מעמיקה יותר התגלה החיבור בין הקראפט הרגשי והעולם המסורתי שמאחוריו לבין טכנולוגיות חדשניות ועיצוב עכשווי.

במקבץ העבודות, נראה שטיח תעשייתי לחלוטין, אשר עוצב ע"י סטודיו Raw Edges כחלק מסדרה עבור חברת שטיחים בינלאומית מוכרת מאוד אבל עשוי בעבודת יד ומתעסק דווקא בטקסטורה המקרית אשר נוצרת בצד האחורי של רקמה ידנית מסורתית. נראה סקיצה להדפס בהשראת שטיח בדואי מסורתי של רוז'י בן יוסף, מעצבת אופנה אשר נודעה כפורצת דרך שהתרכזה בסגנון הישראלי האותנטי וגילתה את הפוטנציאל שבו.
המעצבת טליה מוקמל מספרת שהרצון ליצור מתח בין החוויה ההיסטורית לבין החיים המודרניים הניע אותה ביצירת אובייקט המפגיש בין כד המים מהעת העתיקה לבין קנקן המים של ימינו, הכדים מבטאים במאפייניהם החזותיים ערכים המצויים באובייקטים אשר נוצרו בשיטות ייצור עתיקות. העבודה עם פאטרנים של דוגמאות דקורטיביות היה המקום בו היא התחילה להבין את הערך של הקישוט בהגדרת חברה, תרבות או קבוצה. הפמוטים, אשר מתייחסים אל המסורת, היהדות, הרכות הביתית של יום השבת אבל עשויים מתרכובת של חלקי מכונות, משדרים תחושות של קור, קשיחות וכח. שוב משחק של המסורת הלא מסורתית. והקערות, אשר מתעסקות בביתיות, בטקסטורה, בצבע בצורה מסורתית תוך חקירה חדשנית של חומר והשימוש בו.