טל אדגר (מולי)

אדגר מולי טל
 
מוותיקי המעצבים הגרפיים בישראל (1948-1993). עבד למעלה מ-40 שנה בעיצוב לוגואים, כרזות, מודעות פרסומת, שקופיות לבתי הקולנוע, אריזות, עטיפות תקליטים, שערי ספרים ועוד
טל החל את דרכו בלימודי אדריכלות ברומניה, כשהמצב ברומניה החל להידרדר הפסיק את לימודיו ונאלץ ״להתפשר״ על עבודה כגרפיקאי, הוא עבד בסתר במשרד פרסום בשם ״פוקט״ שבעליו התנגד לממשל הנאצי. ב-1947 עזב את רומניה ועלה לארץ ישראל, בהגיעו ארצה נשאל למקצועו טל ענה ״גרפיקה״ הפקיד לא הכיר את המקצוע ורשם ״גרפיקון״. אך מיד גויס לצבא. 
הוא הוצב במלחמת השחרור בחטיבת גבעתי. שם פגש גרפיקאי נוסף ויחד הם אצרו את התערוכה הראשונה בארץ ישראל שעסקה בצילומים של החטיבה. לאחר שיחרורם מהצבא, אותו גרפיקאי הזמין אותו להצטרף אליו למחלקת הגרפיקה בחברת ״בלו־בנד״ ויחד היו עיצובו רבים מעיצוביה של החברה, שנכחה בכל בית באותן השנים. בשנת 1952, הקים יחד עם אלי שחר את ״פרסום אלי״ ובין לקוחותיהם הראשוניים היו נציגים מחיל הים שהזמינו עיצוב חדש לסמל החיל. לימים חיל הים השתמשו רק בווריאציה של ההצעה. בהמשך גם עיצבו את לוגו גדוד 71, גדוד רשף.

לאחר עשר שנות שותפות, פתח טל משרד עצמאי ״סטודיו טל״ שהיה ממוקם ברחוב הרצל החיפאי. בין לקוחותיו הקבועים היו; חברת שטראוס לה עיצב את הלוגו המוכר שהיה בשימוש שנים רבות, חברת זוגלובק בתחילת דרכה, המועצה למניעת תאונות דרכים, לה עיצב פוסטר מצליח, בה השתמש טל מקטעי עיתונות שדיווחו על תאונות דרכים כגולגולת מלאה בדם.
 
טל מספר על נושא אי החתימה על העבודות, שחברות רבות לא הסכימו שהמעצב יחתום את שמו על העיצוב בגלל שפחדו שהלקוחות יבואו ישירות למעצב. טל לא ייחס לדבר משמעות והמשיך לעבוד לשם העבודה עצמה ולא למען פרסום אישי, דבר שהיה מקובל לאותה תקופה. 

כסטודיו עצמאי טל עיצב לחברות רבות ביניהן ״התקליט חיפה״, מועדון התיאטרון, מקררי פרידמן, עיצב פרסומות לשקופיות קולנוע, פרסומות לחברת אטלס, פוסטרים לתערוכות ביניהם פוסטר לתערוכת בולים דו לאומית ישראל‏־פולין לאחר שזכה במכרז של רשות הדואר, פרסומות לחברת אגד, יהודית מילר, תלמה, הטכניון, את החוברת הראשונה של הפסטיגל ועוד. בין היתר היה אחראי גם לעיצוב של מבנה לוחות המודעות בעיר חיפה שהיוו סמל לעיר באותה תקופה.
את פרישתו סיכם טל בכתבה בעיתון המספרת על תרומתו ועבודותו הרבה במשך השנים, ובה הוא מספר על הסיפוק האדיר שקיבל מהמקצוע.
לאחר מותו, הונצח בשני פונטים על שמו - פונט אדגר טל ופונט מולי טל (שם החיבה).