חוזרים ליום הים

לרגל שבעים שנה לראשיתו של מימוש הסכם השילומים בתחום הספנות תחנך במוזיאון הימי הלאומי תצוגה חדשה שמוקדשת להשפעת ההסכם על התפתחות צי הסוחר הישראלי. ההסכם חולל שינוי דרמטי ומהיר בצי הישראלי, שהפך בעקבותיו לצי חדיש ומודרני, עם 49 אוניות חדשות, מרביתן אוניות מטען וחלקן אוניות נוסעים, ונשא למרחוק את שמה של המדינה הצעירה. 

חנוכת התצוגה החדשה תתקיים במסגרת יום עיון שנתי שיוקדש הפעם לנושא זה. ביום העיון נעמוד על ההקשרים הרבים הנוגעים ל"אוניות השילומים" - החל בוויכוח המר שניטש בארץ סביב החתימה על ההסכם, דרך אופן יישומו בדגש על התחום הימי, השפעתו על יחסי ישראל גרמניה ועל כלכלתן של שתי המדינות, חלקן של האוניות בעיצוב זהותה של ישראל הצעירה וטיפוח הגאווה הלאומית, ועד לשאלות האסטרטגיות הנוגעות לחשיבותו של צי סוחר לאומי, במיוחד לנוכח המציאות הפוקדת את ישראל כיום.  

יום העיון מתקיים זו השנה השלישית, כחלק מחידוש מסורת החגיגות של "יום הים", שהייתה נהוגה בישראל ובתפוצות מאמצע שנות ה־30 עד אמצע שנות ה־50 של המאה החולפת. האירוע יתקיים בשיתוף פעולה בין המוזיאון הימי הלאומי למכון למדיניות ואסטרטגיה ימית במרכז לכלכלה כחולה וחדשנות בחיפה. מדי שנה מוצגות במסגרת יום העיון נקודות מבט שונות - אזרחיות ולאומיות, מחקריות ומעשיות, היסטוריות ועכשוויות - בניסיון להבין את מקומו וחשיבותו של המרחב הימי בהוויה הישראלית.

אוצרת התערוכה: עדי שלח
לצפייה בכנס>>>