ערכי כיבוש השממה

ערכי כיבוש השממה וביטויים הגראפי בפרסומות של אוטה וליש (1948-1960)
כותבת: ד״ר אביבית אגם דאלי
שנה: 2014
מקור: כתב העת ״סוגיות חברתיות בישראל״, גיליון 18
מאמר
זמין לקריאה אונליין

המאמר מציג מחקר המבקש לבדוק כיצד התייחסה הפרסומת הישראלית לרעיון כיבוש השממה והפכה אותו מנוע להגברת מכירות. בעשור הראשון לקום המדינה ניתן ביטוי לרעיונות ציוניים כמו כיבוש השממה וההתיישבות היהודית בישראל באמצעי התקשורת השונים. אלה היו ערכים מרכזיים בשיח הציבורי באותה תקופה, שעוצבו בהשראת התנועה הציונית ופעילותה. המחקר ניסה למצוא כיצד ומדוע נוצר החיבור בין פרסום של מוצר מסחרי לבין סדר-יום פוליטי-חברתי שקידם במקור את ערכי הציונות וכיצד הפכה הפרסומת לכלי לביטוי ערכי כיבוש השממה בעשור הראשון לקיומה של מדינת ישראל. כמקרה בוחן נבחנו דימויים חזותיים שאוירו על גבי פרסומות שנוצרו על ידי אוטה וליש, מבכירי הגרפיקאים של אותם ימים. וליש ייצג מבחינות רבות את "רוח הזמן"באמצעות שימוש במאגר דימויים חזותיים מוכרים ופופולאריים.

להמשך קריאה >