תנועה מתפרצת

מאת: מיכל ליננברג | התכנית ללימודי אוצרות עיצוב, שנקר, 2023

בחינת מערכת היחסים המתורגמת לתנועתיות הפורצת מהאובייקט ונעה בכיוונים שונים. סדרת אובייקטים דינמיים אשר נעים בחלל בתנועתיות מעגלית, קווית, מתפזרת ולעתים בחוקיות מוקפדת. חקר התנועתיות הקיימת בעיצוב דומם לכאורה, תנועתיות אשר נעה בציר הסדר והאי סדר, בין נוקשות לחופש בתנועה מאולתרת נטולת המעצורים. משול למגוון סגנונות השונים בעולם המחול של הבלט הקלאסי החד והנוקשה מול המחול המודרני המשוחרר יותר ועד לאימפרוביזציה נטולת המעצורים אשר לוקחת אותנו למחוזות חדשים ומסקרנים.


בחמשת העבודות ניתן לחוות את מערכת היחסים בין המתבונן לאובייקט בתוך החלל, ואת החיפוש אחר התנועתיות העצורה באובייקט. בעבודותיו, מקפיד פיני ליבוביץ ליצור את התנועתיות באמצעות ציר המאפשר לאובייקט לנוע בצורה מעגלית ומאפשר למתבונן להמשיך את התנועה לגבולות הדמיון.
פרנקו, לעומתו, מתמחה בפיתוח פתרונות יצירתיים לפרויקטים תרבותיים תוך התמקדות בעיצוב זהות, עריכה ותערוכה. מציג תנועתיות בחוקיות נוקשה עד כדי פנטיות. קצב מונוטוני חדגוני המזכיר תרגיל צבאי. יצירה כוריאוגרפית מובנית של אותיות , צלילים , מקצבים וצורות. פירוק והרכבה מחדש ההופך למופע של ממש. הרגש הפיזי המתעורר מניע את הגוף בתנועות קטנות, עדינות אינסופיות, בקצב קבוע ומהיר לעומת הציור ש לדן ריזינגר אשר מניע את הגוף בתנועות גדולות, מבולגנות חסרות מעצורים ובצבעוניות דומיננטית במיוחד. הציור אינו מאפשר אדישות ומניע את המתבונן לנוע עם גופו. גישתו פורצת הדרך ללא מחסומים תרבותיים מאפשרת למתבונן לזוז למחוזות הדמיון וממתגת את ריזינגר כחלוץ העיצוב המודרני בסגנון תמציתי, מופשט, צורני ובצבעוניות עזה. המעצב גל בולקא שובר את התנועות המעגליות בתנועתיות החדה הפורצת מאובייקט מנורת השולחן אך שומר על ניגוד המאפיין את עבודותיו אשר בא לידי ביטוי במתח בין החדות למעגליות מה שיוצר את התנועתיות המעגלית. 
בחמשת העבודות ניתן לדון בשאלה מהו הרגש הפיזי שהאובייקט מעורר, כיצד מגיב המתבונן לאובייקט והאם הרגש הפיזי המתעורר הינו מטרתו של היוצר או פרשנות המתבונן. שפת התנועה המשתנה מחפץ לחפץ או ממשיכה בזרימה בין האובייקטים. פרפורמנס מתמשך בתוך חלל הנע בחלל. תנועתיות של הגוף ככלי יצירה וכלי תקשורת.