נאמן למקור: מעצבים, אמנים ומאיירים במחווה לפרופ' ירום ורדימון


ד"ר גיא טל

מעטים המעצבים בעלי קריירה ארוכת שנים שתרומתם לשדה העיצוב נותרה חיונית ורלוונטית מתמיד, לא רק במחוזותינו אלא גם מעבר לים. פרופ' ירום ורדימון הוא אחד מיחידי הסגולה הללו.

במשך חמישה עשורים ורדימון פועל כמעצב רב־תחומי, כאוצר, כמרצה וכמחנך לעיצוב. הוא כיהן, בין היתר, כראש המחלקה לעיצוב גרפי בבצלאל וכנשיא אגודת המעצבים הגרפיים בישראל, וכבר למעלה מעשור הוא נושא במשרת דיקן הפקולטה לעיצוב בשנקר. ורדימון זכה להכרה בין־לאומית יוצאת דופן הודות לשפת העיצוב המקורית שיצר, ובשנת 2007 הוענק לו תואר חתן פרס ישראל בתחום העיצוב.

עבודותיו של ורדימון ניחנות בשפת עיצוב מינימליסטית וקונספטואלית ייחודית, שמאופיינת בשימוש חוזר ונשנה בצבעי יסוד ובצורות גאומטריות בסיסיות, בהשראת הבאוהאוס והמודרניזם, ובדיאלוג מתמיד עם תמורות סגנוניות בעולם העיצוב. בתפיסה האסתטית שלו יש נימה של רעננות, אופטימיות, משחקיות והומור, המביעים אנושיות ואמפתיה. מיומנותו בתמצות קונפליקטים חברתיים, פוליטיים ואתניים – וניסוחם באופן חזותי – הפכה את עבודותיו למראה מדויקת של המציאות הישראלית.

התערוכה נאמן למקור מוקירה את פועלו העשיר ורב ההשפעה של ורדימון באמצעות חגיגת יצירה בהשתתפותם של מיטב האמנים, המאיירים והמעצבים בארץ. אוצרי התערוכה, איציק רנרט ויובל סער, הזמינו כ־ 30 יוצרים וביקשו מהם להגיב, להעניק פרשנות או להציע קריאה מחודשת לאחת מעבודותיו של ורדימון. חלק מהעבודות החדשות פועלות בשדה התקשורת החזותית, ואחרות מגיעות מתחומים אחרים של עיצוב ומאמנות.

רבים מהיוצרים – קולגות וסטודנטים של ורדימון בעבר ובהווה – הביעו את הערכתם אליו ביצירת עבודה המעוררת לחיים את הדיאלוג שלהם עמו, שבעבור חלקם החל כבר בתקופת לימודיהם וממשיך להיות נוכח ביצירתם. ורדימון, שבמקביל להיותו איש אקדמיה הוא גם מעצב פעיל, יצר עבודות חדשות במיוחד לתערוכה, המוצגות לצד כרזות שעיצב בשנים האחרונות.

***

ירום ורדימון (1941, ישראל) הוא מעצב גרפי ומחנך, חתן פרס ישראל בעיצוב לשנת תשס״ז 2007. ורדימון למד אומנות ועיצוב בלונדון והוא מחשובי המעצבים הגרפיים בישראל בתחום המיתוג והזהות התאגידית. ורדימון נודע בזכות יכולתו ליצור זהות כוללת, החל בתדמית גרפית דרך אריזות, כרזות וסמלים ועד עיצוב בסביבה אדריכלית. תרומתו המשמעותית לתחום העיצוב הגרפי המקומי באה לידי ביטוי בין השאר בחינוך ובהוראה של מקצוע העיצוב הגרפי בישראל בין השנים 2005-2018 כיהן פרופ' ורדימון כדיקן הפקולטה לעיצוב ע״ש עזריאלי בשנקר. 

התערוכה נאמן למקור שהוצגה בשנת 2017 ביוזמה משותפת של שנקר ומכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב, כמחווה והערכה לפועלו העשיר ורב ההשפעה של ורדימון באמצעות חגיגת יצירה בהשתתפותם של מיטב האמנים, המאיירים והמעצבים בארץ. אוצרי התערוכה, איציק רנרט ויובל סער, הזמינו כ־ 30 יוצרים וביקשו מהם להגיב, להעניק  פרשנות או להציע קריאה מחודשת לאחת מעבודותיו של ורדימון.